Sjuuukt förvirrad

Tänkte på valet i juni.. Vad är det jag vill egentligen? Det känns så förvirrande ibland med allt. Vem vill göra vad? Och framförallt varför? Allt som alla vill göra är ju ett steg mot något. Vad är slutstationen liksom?
Alltså jag vill ju att(om man går ner till själva grunden) orättvisor och klyftor mellan "samhällsklasser" ska minska. Att alla ska ha rätt(inte möjlighet, vad fan betyder det liksom) till utbildning, vård, bostad och arbete. Är det okej att vi i Sverige får det sämre för att andra länder i unionen kan få det bättre? Det borde ju vara det. Vem är det som vill göra det så? Och vad betyder det för en vanlig människa?

Det känns liksom inte rätt att sätta upp murar runt sitt land om det kan rädda andra om man river dom. Att skydda vår egna kultur eller vad det kan vara. Kultur är ju inte något om den inte utvecklas genom olika influenser heller.

Apråpå det så var det en dam från Folkpartiet som pratade i Brunchrapporten på P3 igår eller i förrgår som pratade om lite olika saker. En sak hon sa som är intressant att tänka på är att man ska tänka sig hur mycket plats det tar att odla allt som vi behöver. All mat med spannmål(vad det nu är), potatisar, grönsaker, frukt osv. Sen har vi såklart också all mat till mjölkkor, matkor, grisar, kycklingar. OCH all bomull som vi gör kläder av. Det blir massor. Helt ärligt vet jag inte riktigt vad poängen var men jag tror att det var att man inte ska slösa utan att tänka efter vad man köper och aldrig kasta mat och så. Kul att tänka på i alla fall.

En till sak på P3 idag var Christer och moraltestet. Göran Greider blev testad och han fick full poäng. http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramID=3130

Nu ska jag väl göra lite forskning kring valet. Anledningen till att jag är vaken fortfarande är att jag åt så mycket till middag så jag drack två koppar kaffe efteråt(det känns som att kaffet ska fräta sönder maten fortare). Jag kan tydligen inte dricka kaffe efter typ 6. Gammeltant.

Komenterar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0